„Skąd się biorą produkty ekologiczne” – ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.
Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Szczegółowe cele programu:
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów dzieci, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych. Dlatego też nagraliśmy dwa webinaria #po1profilaktyka z udziałem eksperta odpowiednio dla rodziców oraz nauczycieli/opiekunów.
Chcemy, aby w przedszkolach było zdrowo, ekologicznie i przyjaźnie. Zachęcamy przedszkolaków do aktywnego udziału w zajęciach.
Zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wraz z rodzicami stosować w codziennym życiu.
Przedszkole, które chce wziąć udział w programie powinno zgłosić się do najbliższej powiatowej stacji sanitarno – epidemiologicznej.
O nowościach będziemy Was informować w serwisie społecznościowym Facebook fanpage GIS.
Program został opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Uwielbiamy eksperymenty, doświadczenia ale lubimy też gotować. Tu potrafimy zrobić galaretkę a potem ją posmakować. Mieliśmy dużo smaków: truskawkową, pomarańczową , aruzową, kiwi, jabłuszkową, wiśniową, z czarnych borówe itp. Kolorowy zawrót głowy Dbamy o nasze kości, które rosną dlatego wyczytaliśmy, że w galaretkacj jest żelatyna. Lubimy nasze zajęcia kulinarne w przedszkolu.
Poznaliśmy co to jest piramida żywieniowa.
LUTY- to miesiąc doświadczeń w naszym przedszkolu.
Grupa dzieci 5-letnich z grupy ,,Krasnale” ma zajęcia tzw laboratorium, w którym doświadczamy i uczymy się.
Z połączenia soli i wody uzyskaliśmy nasycony roztwór soli. Rozpoczął się w nim proces krystalizacji soli, czyli powstawania kryształków. Aby był efekt ,,wow”, dzieci wybrały jeden z trzech kolorów: czerwony, zielony lub niebieski. Poznaliśmy właściwości soli, rozpuszczaliśmy w letniej wodzie następnie wiązaliśmy sznureczki do długiego patyczka i mocowaliśmy go za pomocą taśmy samoprzylepnej do pojemników z roztworem soli. Postawiliśmy blisko kaloryfera i codziennie sprawdzamy co się dzieje….. czekamy
Doświadczenie z cukierków Skittles
W plastikowych miseczkach wlewaliśmy mleko do którego wkładaliśmy kolorowe cukierki Skittles. Obserwowaliśmy co się z nimi dzieje. Czekaliśmy jak spod cukierków popłyną kolorowe barwy. Dzieci były zachwycone. Nasze doświadczenia można zobaczyć w naszej sali w kąciku Laboratorium.
Dziewczynki koniecznie chciały kolor różowy, zrobiliśmy eksperyment z krepiną- rozpuszczaliśmy różową krepinę w mleku.
Zabawy, w jaki sposób możemy zrobić ,,prąd”
Uczyliśmy się co to jest elektrostatyka. Najbardziej zainteresowało nas to, jak możemy sami zrobić coś co nam to zobrazuje podczas zabaw.
Każde dziecko otrzymało plastikową łyżkę, którą pocierało o sweterek swój lub kolegi. Następnie na tackach mieliśmy ryż dmuchany, do którego zbliżaliśmy naelektryzowane nasze łyżki. Frajdą było to, że ryż przyczepiał się do naelektryzowanych plastikowych łyżek. Zabawa trwałaby dłużej gdyby nie fakt, że dzieci zjadły materiał doświadczalny. Mieliśmy dużo śmiechu i radości.