Bardzo lubimy chodzić do naszej Pani Kasi – logopedy. Zawsze ćwiczymy język przed dużym lustrem. Tu wszyscy się zakradliśmy i pokazaliśmy nasze ,,małpie” miny podczas nieobecności naszej pani od logopedii.
Drodzy Rodzice !!!
W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia logopedyczne odbywać się będą w następujących terminach:
wtorek : 12.30 – 16.30
środa : 7.00 – 16.00
piątek : 7.00 – 16.00
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Na przełomie września i października w przedszkolu przeprowadzone są przesiewowe badania mowy. W efekcie tych badań na zajęcia logopedyczne na terenie naszego przedszkola zostają zakwalifikowane dzieci, które mają kłopoty w komunikacji werbalnej. Te dzieci uczestniczą w indywidualnej terapii. Każde dziecko uczęszczające na zajęcia ma swój zeszyt, do którego wpisywane są ćwiczenia. Informacje na temat dziecka można uzyskać bezpośrednio od logopedy po uprzednim umówieniu się z nauczycielem w grupie
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
Rozwój mowy dziecka od narodzin do siódmego roku życia dzielimy na cztery
okresy :
– okres melodii
– okres wyrazu
– okres zdania
– okres swoistej mowy dziecięcej
OKRES MELODII – od narodzin do 7 roku życia
Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku , po którym można rozpoznać jego potrzeby. Krzykiem i płaczem niemowlę reaguje na ból, zimno, głód. Po pewnym czasie krzykiem sygnalizuje swoje niezadowolenie.
W 2-3 miesiącu życia dziecko głuży, czyli wydaje specyficzne dźwięki, przypadkowe, najczęściej gardłowe i tylnojęzykowe. Słuch i związane z nim naśladownictwo nie są warunkiem głużenia, gdyż głużą również dzieci głuche.
Około 6 miesiąca życia dziecko zaczyna gaworzyć, czyli powtarzać dźwięki zasłyszane z otoczenia. Jest to duży krok na drodze rozwoju mowy. Wielką
radość sprawia dziecku parskanie, prychanie, powtarzanie szeregu sylab np. mama-ma, ba-ba-ba, ta-ta. Sylaby te nie mają jeszcze dla dziecka konkretnego znaczenia. Gaworzenie dostarcza dziecku nowych wrażeń słuchowych, dzięki którym przekonuje się ,że odpowiednie ułożenie narządów mowy powoduje wydawanie odpowiednich dźwięków.
W czwartym kwartale rozwija się rozumienie, które znacznie wyprzedza mowę samodzielną. Dziecko rozumie swoje imię oraz proste polecenia związane z sytuacją. W następnych miesiącach rozumienie obejmuje coraz większy zakres wyrazów. Pod koniec 1 roku życia dziecko zaczyna wymawiać pierwsze wyrazy da, mama, tata
OKRES WYRAZU – od 1 do 2 roku życia
Maluch rozumie o wiele więcej słów niż jest w stanie wypowiedzieć. W pierwszych wyrazach występują głównie samogłoski : a, u, i, e oraz spółgłoski
p. b, m, t, d, n, ś, ć. Pojawiają się onomatopeje: miał, hau-hau.
W wieku 14-15 miesięcy dziecko zaczyna wypowiadać więcej pojedynczych wyrazów. Związane jest to z rozwojem jego uwagi, spostrzegawczości, pamięci a także z rozwojem fizycznym. Dziecko zaczyna chodzić i intensywnie poznawać świat, zaczyna nazywać interesujące go przedmioty.
OKRES ZDANIA – od 2 do 3 roku życia
Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy. Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców, dotyczącą członków rodziny, interesujących je przedmiotów i zdarzeń. Pierwsze zdania są dwuwyrazowe i twierdzące, potem pojawiają się pytania i zdania rozkazujące. Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czasowniki początkowo używane są w formie bezokolicznika.
Maluch nie potrafi jeszcze poprawnie wymówić wszystkich głosek- głoski trudne zastępowane są łatwiejszymi.
Mowa dziecka w tym okresie staje się zrozumiała nie tylko dla osób z najbliższego otoczenia.
Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy , dziecko przyswaja najwięcej nowych słów. Dalsza lata przynoszą doskonalenie umiejętności językowych.
OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ – od 3 do 7 roku życia
Dziecko trzyletnie potrafi się porozumiewać z otoczeniem, mowa jego jest ukształtowana , ale nie pozbawiona błędów. U czterolatków nadal występują zniekształcenia ale w nieco mniejszym stopniu.
Dziecko używa wielu neologizmów językowych.
Dziecko trzyletnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe, spółgłoski : p, b, m, f, w, ś, ż, ć, dź, ń, k, g, h, t, d, n, l, ł, j. Pojawiają się
także głoski : s, z, c, dz.
W mowie potocznej często dziecko zastępuje głoski dla niego trudne przez łatwiejsze odpowiedniki.
Dziecko czteroletnie doskonali zdobyte umiejętności, zadaje bardzo dużo pytań, używa coraz bardziej złożonych zdań i potrafi opowiadać o wydarzeniach z niedalekiej przeszłości.
W sferze artykulacji:
utrwalają się głoski s, z, c, dz
głoski sz, ż, cz, dż mogą być zastępowane przez s, z, c, dz ( jest to tzw.
Seplenienie fizjologiczne)
czasami pojawia się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze
niepokoić
może pojawić się tzw. hiperpoprawność np. zamiast cukierek – czukierek
Dziecko pięcioletnie posługuje się pełnymi zdaniami , poprawnymi gramatycznie i zrozumiałymi dla otoczenia. Malec potrafi opowiadać długie
historie i rozmawiać o swoich uczuciach. Umie definiować przedmioty za pomocą ich funkcji.
W sferze artykulacji:
potrafi powtórzyć sz, ż, cz, dż choć w mowie potocznej może jeszcze pojawiać się seplenienie
głoska r często jest wymawiana lub zastepowana przez l np. rower- lowel
Dziecko sześcioletnie buduje zdania złożone, umie przytoczyć historyjkę składającą się z kilku części. Lubi żarty i gry słowne.
W sferze artykulacji:
potrafi prawidłowo wypowiadać wszystkie głoski
doskonali wymowę trudnych zbitek głoskowych
doskonali różnicowanie głosek sz, ż,cz,dż oraz s, z, c, dz np. cukiereczek, znaczek, córeczka.
Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie!
Niewielkie opóźnienia w rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju
mowy nie powinny przekraczać sześciu miesięcy.