1) GRUPA TRZYLATKÓW
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ
Zestaw zabaw rozwijających sprawność motoryczna rąk
Uwaga – należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu
stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka,
kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry
– swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami,
kredkami świecowymi, pastelami
– zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko
stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
– zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
– kalkowanie obrazków
– obrysowywanie szablonów
– rysowanie po śladzie
– wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów
z papieru kolorowego
– modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej np. kuleczek, wałeczków
– stemplowanie i kolorowanie
– wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
– naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie
– odtwarzanie rytmu deszczu
– strząsanie wody z palców
– zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
– zabawy pacynką
– nawlekanie koralików
– przewlekanie sznurowadeł
– faliste ruchy ramion – zabawa w przylot i odlot bocianów
– przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką – zabawa w naukę pływania
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
– zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
– zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy,
kręcenia kranem, ubijania piany
– rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
– toczenie piłki do dołka
– zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki
– przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do
– podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
– „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu.
Aby rozbudzić u dziecka ciekawość książek, zachęcić je do czytania, należy już
od najmłodszych lat codzienne czytać dziecku książeczki np.: 20 minut
– na dobranoc, gdy już leży w łóżeczku albo wyznaczyć określoną porę dogodną dla
rodziców i dzieci.
Następnie należy porozmawiać o treści przeczytanego tekstu w celu stwierdzenia:
czy dziecko zrozumiało sens?, jaka była główna myśl czytanego opowiadania?, jak dziecko ocenia
postępowanie bohatera…?, czy podoba mu się zakończenie …i dlaczego?
Można również zachęcić je do samodzielnego konstruowania innego, niż książkowe, zakończenia opowieści.
LINKI DO CIEKAWYCH ZAJĘĆ DLA DZIECI;
– eksperymenty i doświadczenia
Eksperymenty dla dzieci
Eksperymenty dla przedszkolaków. 10 ciekawych doświadczeń
KONTAKT kornelukkamila@wp.pl KAMILA, SYLWIA
2) GRUPA CZTEROLATKÓW
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ
– Edukacja przyrodnicza
http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/index.html
-Wirtualna wycieczka do ZOO — Warszawskie ZOO
http://www.zoo.waw.pl/wycieczka/Wycieczka-zoo.html
– Edu zabawy
– Zabawy plastyczne
1) Obrazek ze zgniecionych papierków
Będziesz potrzebować:
– karton lub duża kartka z bloku
– kolorowe papierki – mogą to być kawałki gazet, ilustracji
– klej typu Vikol
Wykonanie:
Z papierków robimy ruloniki, zawijaski, kuleczki i przyklejamy je klejem do kartki z bloku tworząc przestrzenne obrazki, Możemy wcześniej narysować sobie ołówkiem zarys tego co ma powstać – na przykład narysować domek z ogrodem, a dopiero później go wykleić z papierków.
Wesołej zabawy!
2) Rozpuszczone kredki woskowe – nowe życie kredek
– kilka dobrych gatunkowo kredek woskowych
– silikonowe foremki do pieczenia
– Połam lub potnij nożem kredki i ułóż je w foremkach.
– Włóż na 15 min do piekarnika rozgrzanego do 135 stopni.
– Gdy tylko kredki się stopią wyjmij foremki, odstaw do ostygnięcia.
– Wyjmij kreski z foremki i maluj do woli!
Dzieciaki uwielbiają nietypowe kształty kredek i to, że z każdej strony kredka ma inny kolor.
– Więcej zabaw zapraszam na stronę:
https://miastodzieci.pl/zabawy/zabawy-dla-dzieci-2/
KONTAKT
nasze adresy: Ania i Małgosia I B : ania.gosk@interia.pl
Zapraszam do zakładki Z ekologią na TY- jest zakładka propozycje zajęć i zabaw z ekologii.
3) GRUPA PIĘCIOLATKÓW
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ
Ćwiczenia słuchu fonematycznego
– Wyszukiwanie słów rozpoczynających się daną głoską np. a – auto, akwarium, aloes itd.
Można także rysować obrazki i stworzyć obrazkowy alfabet.
– Głoskowanie wyrazów np. auto – a-u-t-o. Jeżeli dziecko nie radzi sobie z głoskowaniem,
głoskuje rodzic a dziecko powtarza.
Zabawy rozwijające funkcje wzrokowe
– Wyszukiwanie i zaznaczanie liter w tekście
– Puzzle, układanki
– Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek – rysujemy lub drukujemy
kilkanaście strzałek w różnym kierunku tj. w górę, w dół, w prawo, w lewo, w prawo
i polecamy dziecku żeby wskazało np. strzałkę skierowaną w lewo
– Przerysowywanie kształtów, wzorów np. np. koło, kwadrat podzielony na ćwiartki
Zabawy rozwijające sprawność rąk
– Kolorowanie obrazków
– Rysowanie według własnego pomysłu (kredki, farby, flamastry)
– Modelowanie z plasteliny, modeliny, ciasto liny
– Wycinanie
Zabawy matematyczne
– Ustalanie położenia obiektów w przestrzeni stosując określenia: „nad”, „pod”, „na”,
„przed”, „za”
– Porównywanie liczebności zbiorów stosując określenia: ,,więcej”, ,,mniej”, ,,tyle samo”
– Porządkowanie obiektów wg podanego kryterium (np. od najmniejszego do największego)
– Poprawnie liczy obiekty na materiale konkretnym np. klocki
– Ustalanie poprawnego wyniku dodawania i odejmowania, liczenie na palcach, patyczkach, liczydle
– Układanie rytmów według wzoru np. koło, kwadrat, trójką, koło, kwadrat, trójkąt… itd.
Wiedza ogólna
– Nauka adresu zamieszkania
– Nauka nazwy miasta i kraju, w którym mieszka dziecko
– Wymienianie w prawidłowej kolejności pory roku
– Wymienianie w prawidłowej kolejności dni tygodnia
Jeżeli ktoś z Państwa ma ochotę skontaktować z nami osobiście zapraszamy do pisania
na nasze adresy e-mail
anna_grono@o2.pl Ania i Monika
malgosiasoltys@gmail.com Małgosia i Ania
3) GRUPA SZEŚCIOLATKÓW
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ
Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe:
– wyszukiwanie poznanych głosek w tekście np. ulubionej bajce
– napisanie na kartce np. samych głosek „m” i ukryć w nich głoskę „n”,
dziecko ma za zadanie wyszukać niepasującą do reszty, podobnie z parami
głosek „ b-d”, „t-l”, „p-g”
– na podobnej zasadzie wyszukać cyfrę nie pasującą do pozostałych
Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:
– w najbliższym otoczeniu wyszukiwanie przedmiotów na podaną głoskę
– głoskowanie wyrazów
– dzielenie wyrazów na sylaby
Ćwiczenia rozwijające zdolności matematyczne:
– przeliczanie np. suchego makaronu, koralików, klocków w danym kolorze lub kształcie
– układanie np. ze sznurka, słomek figur geometrycznych i utrwalenie ich nazwy
– łączenie elementów w zbiory np. według koloru, wielkości, przeznaczenia
– dodawanie i odejmowanie za pomocą np. słomek, fasoli
– utrwalenie stron „ prawa-lewa”
– ustalenie obiektów w przestrzeni „ nad, pod, za, obok, przed”
Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:
– wycinanie
– lepienie z plasteliny, modeliny, gliny, masy solnej
– pisanie po śladzie, szlaczki
– malowanie palcami- farbami
– odrysowywanie przez kalkę
Każdy z Państwa doskonale zna możliwości swojego dziecka. Podane ćwiczenia to tylko propozycje
mające na celu zainteresowanie dziecka poznawaniem świata.
Wśród naszych sześciolatków są dzieci, które świetnie już sobie radzą z czytaniem,
przeliczaniem w zakresie większym niż 10 ( zarówno odejmowanie jak i dodawanie)
i kształtnym odwzorowywaniem liter.
Zachęcam do utrwalania poznanych głosek, dalszego ćwiczenia czytania, pisania,
usprawniania pracy rąk oraz w miarę możliwości nie zapominajcie Rodzice o aktywnym
spędzaniu czasu na powietrzu w granicach rozsądku i odpowiedzialności.
Jeżeli mają Państwo pytania zapraszamy
gosia-poczta@o2.pl Małgosia i Ewelina