W dniach 13.01-15.01.2016 przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Warszawie – zespół wizytatorów ds.ewaluacji – przeprowadzili zewnętrzną ewaluacje problemową. Wykonane zostały wywiady indywidualne oraz grupowe z nauczycielami, dziećmi, rodzicami i personelem niepedagogicznym, a także obserwacje zajęć i placówki. Ewaluacja obejmowała w swoim zakresie obszary wyznaczone przez następujące wymagania:
Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
Poziom podstawowy:
Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.
Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana.
Poziom wysoki:
Koncepcja pracy jest modyfikowana we współpracy z rodzicami.
Koncepcja pracy jest realizowana z rodzicami.
Dzieci są aktywne
Poziom podstawowy:
Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności.
Dzieci są wdrażane do samodzielności.
Poziom wysoki:
Dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju.
Dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
Poziom podstawowy:
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka.
Poziom wysoki:
W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
We wszystkich obszarach badawczych poziom podstawowy wymagań został całkowicie zrealizowany dodatkowo ewaluatorzy zaznaczyli, iż w każdym z obszarów zrealizowane zostały wymagania plasujące przedszkole na poziomie wysokim.
Raport zawierał następujące wnioski:
Opracowana i funkcjonująca koncepcja pracy uwzględnia potrzeby rozwojowe dzieci i lokalnej społeczności oraz specyfikę pracy przedszkola.
Rodzice nie wnoszą uwag do koncepcji pracy przedszkola i nie dostrzegają potrzeby modyfikacji jej głównych założeń.
Dzieci samodzielnie potrafią się samodzielnie bawić, wykonywać różnorodne prace i tworzyć małe zespoły zadaniowe. Uczestniczą również w działaniach na rzecz środowiska lokalnego.
W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby, możliwości i sytuacje rodzinną dzieci. Wnioski wynikające z zapoznania są podstawą do modyfikacji pracy przedszkola i wyznacza kierunki działania.
Większość rodziców uznaje,że przedszkole rozwija zainteresowania i predyspozycje dzieci, ale w pracy należy uwzględnić również ich odczucia i zgłaszane podczas ewaluacji uwagi.
Wskazane byłoby uwzględnienie postulatów rodziców dotyczących wymiany śliskich płytek na tarasie i zwiększenia etatu logopedy.