Zabawa logopedyczna- ”Wizyta w wirtualnym zoo”
Kochane dzieci zapraszamy do zoo
W pierwszej zagrodzie
Kogo my tu mamy
O ! dwa grube hipopotamy
(nabieramy powietrza i wypychamy policzki)
Tuż obok w wielkim basenie
Krokodyl znudzony
czeka na jedzenie
(ziewamy i mlaskamy)
Trochę dalej na zielonej polanie
Dwa koniki trenują bieganie
(kląskamy językiem układając usta na przemiennie raz wąsko raz szeroko )
Na przeciwko patrzcie
Co się dzieje
Małpka skacze i głośno się śmieje
( uha uha ha , ha, ha na przemian cicho i głośno)
Zapraszamy również do terrarium
Są tu ryby i pająki w akwarium
(robimy wargami rybki zamykając je i otwierając)
Uwaga !! po lewej stronie długi wąż
(ssssssssssssssssssssssss …………)
Wąż wije i wije się wciąż …
(językiem przesuwamy po podniebieniu, wewnętrznej stronie policzków i zębach)
Teraz drogie dzieci, żegnamy do widzenia
Bo w zoo zbliża się pora karmienia
(robimy kółka dolną szczęką)
– Karta „Biedronka” może mieć kilka zastosowanń na zajęciach logopedycznych.
Zadanie 1. Ćwiczenie oddechowe.
Przenieś na wdechu kropki na sylwetę biedronki z wykorzystaniem słomki.
Zadanie 2. Ćwiczenie oddechowe z kostką do gry.
Rzuć kostką. Policz oczka. Przenieś na sylwetę biedronki tyle kropek ile oczek wskazała kostka. Kropki przenoś wykonując wdech oraz wykorzystaj słomkę. (określ na którą stronę dziecko ma przenosić kropki – ćwiczenie orientacji przestrzennej: prawa/lewa strona).
Polecam do ćwiczeń nr 1 i nr 2 z wykorzystaniem słomki i przenoszeniem kropek użyć sylwety biedronki w kolorze – najlepiej takiej, wyciętej przez dziecko z kolorowego papieru.
Zadanie 3. Ćwiczenia artykulacyjne.
Dziecko przykleja kropki na sylwecie biedronki. Przy każdej przyklejonej kropce logopeda zapisuje utrwalany wyraz. Dziecko wypowiada go i koloruje kropkę (niekoniecznie czarnym kolorem)
Zadanie to można utrudnić dołączając do niego elementy z zadania nr 1 – słomkę oraz elementy z zadania nr 2 – kostkę do gry.
2. Wiosenna gimnastyka artykulacyjna
Zestaw ćwiczeń artykulacyjnych przygotowany o tematyce wiosennej.
Głównie ćwiczenia mające na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego
do prawidłowej wymowy głosek z szeregu szumiącego [sz], [ż/rz], [cz], [dż] oraz głoski [r].
Wydrukowaną kartę z obrazkami pokolorować i porozcinać wzdłuż linii.
Pojedyncze karteczki poskładać i wrzucić do pojemnika lub umieścić każdą z nich
w jajku niespodziance.
Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie.
Dodatkowo można poprosić o interpretację obrazka – dlaczego kojarzy się z wiosną
lub z danym ćwiczeniem.
Na przykład: bocian – przylatuje do Polski wiosną. Długo stoi na jednej nodze a to
jest podobne do trzymania języka w górze:)
Ćwiczenia artykulacyjne:
ZABAWY I ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DO WYKONANIA W DOMU
1. Poznajemy zwierzęta
Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą figurki zwierząt: kota, świnki, konia i krowy oraz
odpowiadające im rysunki.
Informujemy dziecko, że dojechaliśmy na wieś i zaraz spotkamy zwierzęta. Demonstrujemy
dziecku figurki zwierząt pozwalając, aby się z nimi zapoznało i krótko charakteryzujemy zwierzęta:
– Kotek łapie myszy i lubi mleczko.
– Krowa daje mleko.
– Koń pracuje w polu.
– Świnia mieszka w chlewiku i wszystko lubi jeść.
– Proponujemy dziecku zabawę w naśladowanie zwierząt:
– Pijemy mleczko z miseczki, tak jak kotek i oblizujemy się. ( Miseczką mogą być złożone
przez nas dłonie.)
– Żujemy trawę tak jak krowa.
– Parskamy tak jak konik.
– Robimy z ust ryjek świnki i chrząkamy.
W celu kontroli poprawności wykonywania ćwiczenia możemy dać dziecku lusterko i poprosić by starało się nas
naśladować jak najdokładniej.
2. Tańczące węże.
Do dmuchania można wykonać papierowe węże zawieszone na nitce. Dziecko dmucha
na nie delikatnie ciągłym strumieniem powietrza, tak, aby zaczęły „tańczyć” (obracając się w kółko).
Następnie dziecko rysuje ręką w powietrzu węża, wymawiając na jednym wydechu długie s (sss).
3. Śmiechy i śmieszki
Rodzic mówi: wyobraź sobie, że jesteś w cyrku. Klaun przedstawia śmieszną sztuczkę.
Posłuchaj uważnie jak ja się z niego śmieję i spróbuj naśladować mój śmiech (rodzic zmienia głos
i śmieje się nisko ho, ho, ho , wysoko hi, hi ,hi, cicho hu, hu, hu, głośno ha, ha, ha, wolno he, he, he,
szybko hy, hy, hy).
4. W lesie – zabawa ortofoniczna
W lesie dziecko zbiera grzyby. W pewnym momencie „zrywa się wiatr” – dziecko głosem naśladują
szum wiatru (sz, sz, sz) za chwilę zaczyna padać deszcz (kap, kap).
„Patrz deszczyk przestał padać, wyjrzało słoneczko”. Posłucha jak dzięcioł puka (stuk – puk).
Zobacz panowie drwale piłują drzewo (zzz, zzz). A teraz słyszycie, gdzieś na drzewie ćwierka ptaszek
(ćwir, ćwir).
– Kotki piją mleczko – zabawa (dzieci młodsze)
– Dzieci – kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków, a następnie chodzą wokół miseczek
i naśladują kotki (miau – miau).
– Koniki – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne (dzieci młodsze)
– Dzieci języczkami naśladują stukot końskich kopyt .
5. Doktor – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne
Pan doktor zaleca:
płukanie gardła
połykanie pastylek
picie syropu
(Dziecko próbuje naśladować te czynności).
6. Mama – zabawa artykulacyjna (dzieci młodsze)
Mama wyszła do sklepu i zostawiła w domu swoją córeczkę. Córeczka się obudziła i wołała:
ma – ma, ma – ma to ciszej, to głośniej (dzieci naśladują).
7.Sen Ani – zabawa ortofoniczna
Dzieci słuchają opowiadania:
Mała Ania poszła spać i śnił jej się kotek (miau) i piesek (hau), które spotkała na podwórku.
Potem przyszedł mały chłopiec i bardzo płakał, ponieważ zgubił swoją ulubioną piłeczkę.
Piesek (hau) i kotek (miau) obiecywali chłopcu swoją pomoc w odnalezieniu piłeczki.
W czasie poszukiwań cała trójka (chłopiec, piesek, i kotek) znalazła, zostawiona Anię,
płaczącą (uuu) lalę. Lala była bardzo śpiąca i chciała iść do swojego łóżeczka w domu.
Chłopiec wraz z kotkiem i pieskiem zanieśli lale do domu, a Ania, która żałowała, że zostawiła
lalę na podwórku, uśpiła ja teraz (aaa).
Przykłady ćwiczeń logopedycznych dla dzieci młodszych:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady ćwiczeń logopedycznych dla dzieci starszych:
1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
Ćwiczenia oddechowe:
1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
– staruszki: che- che- che
– kobiety – wesołe cha- cha- cha
– mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
– dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
WIERSZYKI Z POKAZYWANIEM
– MUCHY
Bierzemy muchy w paluchy (szczypiemy powietrze przed sobą – 3 razy)
Robimy z muchy placuchy (klepiemy otwartą łapką o łapkę – 3 razy)
Kładziemy muchy na blachy (klepiemy łapkami o brzuszek – 3 razy)
I mamy radochy po pachy (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod
paszki i „wiercimy” ciałkiem).
Leci, leci pszczoła do …….. czoła.. ………….. śpi.
Leci, leci osa do ………… nosa.. ……….śpi.
Leci, leci mucha do ………… ucha… ……….. śpi.
Leci bąk tłuściutki – bzzzz!
do …………… bródki… –
A tuś mi!
– KOTKI
Patrzcie dzieci jak się kotek myje
Łapki/ udajemy mycie po kolei/
buzie
uszy
szyję
……….wedle uznania możemy rozszerzać
By dzieci też się myły / grozimy paluszkiem/
i jak kotek czyste były/pokazujemy czyste rączki/
– Rączka
Pięć paluszków rączka ma – 2 razy
Jedna robi pa, pa, pa,
Druga robi pa, pa, pa.
Nóżka tupie tup, tup, tup – 2 razy
jeden skok i drugi skok
teraz na dół hop, hop, hop.
( wykonujemy odpowiednie ruchy )
Jeden palec drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci.
Czwarty, piąty palec mam
widzisz umiem liczyć sam.
– Grota misia
Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)
Idzie myszka
Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę)
Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)
Rodzina (W. Puffke)
Ten pierwszy to nasz dziadziuś – chwytamy kciuk dziecka
A obok babunia – prostujemy palec wskazujący dziecka
Największy – to tatuś – wielki palec
A przy nim – mamusia – serdeczny palec
A to jest – dziewczynka mała – mały palec
A to twoja rączka cała – podnosimy rękę dziecka do góry
„Wiosenna burza”.
Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę.)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci…
( Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(Tupiemy stopami o podłogę.)
LINKI DO ĆWICZEŃ I ZABAW LOGOPEDYCZNYCH „WIOSNA”
https://www.logopestka.pl/aaa/wiosna/
https://logopatka.pl/wiosenne-cwiczenia-logopedyczne-wierszyk-o-bocianie-i-zabkach/
https://logopatka.pl/tag/cwiczenia-logopedyczne/
Ciasto marchewkowe, które robiliśmy ze ,,Stokrotkami”:
4 jajka
1 szklanka cukru
cukier waniliowy
2 szklanka mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
1 łyżka kakao, przyprawa do piernika (lub cynamon)
¾ szklanki oleju
2 szklanki marchewki startej na drobnej tarce
Przygotowanie
Wszystkie składniki należy dodawać w zapisanej kolejności, a następnie zmiksować.
Ciasto pieczemy ok. 50 min w 180 stopni.
Smaczne ćwiczenie- zabawa logopedyczna
Wkładamy do miski :
· jajka– wysuwamy i cofamy język
· cukier- wysuwamy i cofamy język
– miksujemy– oblizujemy szeroko otwarte usta
– wkładamy startą marchew– wysuwamy i cofamy język
– następnie dosypujemy mąkę– wysuwamy i cofamy język
– kosztujemy czy wszystko dodaliśmy– mlaskanie
– i oblizujemy łyżkę– podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę
– przekładamy ciasto do formy- wysuwamy i chowamy język
– wkładamy do pieca– szeroki język wysuwamy i chowamy
– ciasto w piecu rośnie– nadymamy policzki
– wyciągamy ciasto z pieca– wysuwamy i chowamy język
– ale ono jest bardzo gorące– dmuchamy
– kosztujemy– poruszamy buzią(żucie)
– zostały nam okruszki na ustach– oblizujemy wargi
· w kącikach ust– język na boki
· na ząbkach– oblizujemy ząbki
Bardzo smakowało nam ciasto- cmokamy
Drodzy Rodzice!
Zapraszamy do udziału w konkursie logopedycznym w ramach programu ,,Aktywnie, zdrowo i kolorowo” na wierszyk, rymowankę o mleku, witaminach, owocach i warzywach.
Wierszyki prosimy o przesyłanie na adres mailowy zdjeciap29@interia.pl do 18 marca b.r.
Finał konkursu logopedycznego
I miejsce : Julia Rokicka z gr. I B ,,Nutki”
II miejsce: Kamila Nowicka z gr. III A ,,Biedronki”
III miejsce: Wojtuś Nosowicz z gr. I A ,,Smerfy”
wyróżnienia: Gabrysia Jelińska z gr. II B ,,Stokrotki”
Jeremi Zawadzki z gr. I A ,,Smerfy”
Jakub Chrzanowski z gr. I B ,,Nutki”
Pozostali laureaci :
Patrycja Tarkowska gr I A ,,Smerfy”
Adaś Machczyński gr I A ,,Smerfy”
Paulina Osikowska gr I B ,,Nutki”
Marysia Zych gr II A ,,Słoneczka”
Piotruś Strzelczyk gr II B ,,Stokrotki”
Szymon Wnuk gr II B ,,Stokrotki”
Martynka Osikowska gr III A ,,Biedronki”
Patryk Tarkowski gr III B ,,Motylki”
Piotruś Górecki gr III B ,,Motylki”
Finał II edycji programu ,,Warszawska energia- od poznania do EKO działania”
,,Wesołe minki dla chłopczyka i dziewczynki”
Pani logopeda zaprasza wszystkich Rodziców do czytania Poradnika logopedycznego (znajdującego się w każdej grupie). Można tam znaleźć interesujące porady oraz ciekawe zabawy dla dzieci rozwijające ich mowę.
Miłej zabawy z Poradnikiem życzy Pani Kasia- logopeda.