Przedszkole Nr 29
ul. Sycowska 1
02-266 Warszawa - Włochy
tel./fax 022 846 02 33
 
 

Projekt sensoryczny II B

Kochani Rodzice,                       

W ramach naszej grupy II B  powstał Projekt Sensoryczny. Był on realizowany do momentu, kiedy nasza placówka była otwarta. Polegał on między innymi na stworzeniu kącika sensorycznego, wykonywaniu wspólnie z dziećmi pomocy polisensorycznych i wykorzystywaniu ich do zabawy w grupie.

Jeszcze raz bardzo dziękujemy wszystkim Rodzicom, którzy wspierali nas w realizacji pomysłu.

          Teraz chciałybyśmy zaproponować reaktywowanie naszego projektu. Będziemy umieszczać na naszej stronie ciekawostki sensoryczne, różne zabawy i ćwiczenia,  artykuły o tematyce projektowej .

Chcemy też zaprosić i zachęcić dzieci do działania w domu. Bardzo serdecznie prosimy  Was Kochani Rodzice o pomoc w realizacji naszego pomysłu (oczywiście w miarę swoich możliwości). 

Nowe propozycje zabaw:

Sensoryczne dłonie i stopy 

Cele zabaw sensorycznych:

  1. stymulacja receptorów związanych z dotykiem,
  2. tworzenie torów przeszkód, slalomów lub ścieżek sensorycznych,
  3. masaż stóp, dłoni
  4. poznanie pojęcia faktura.
  5. ćwiczenie umiejętności manualnych.

Potrzebne materiały:

 tektura,

materiały o różnej fakturze, np. groch, kasza, waciki,

gąbka, słomki do napojów, sztuczne futerko, folia bąbelkowa itp.

Przebieg zajęć:

I. Rozmowa z dzieckiem o tym :

 Jakie w dotyku jest morze?

 jaki jest piasek?

 Jakie są kamienie?

 Jakie są: trawa, siano, skały?

 Jakie są w dotyku drewno, szkło, metal, plastik, wata?

 Które rzeczy są miłe w dotyku, a które – niemiłe?

Zabawa sensoryczna.

 Dziecko dotyka zgromadzone w koszyku przedmioty i opowiada o doznaniach dotykowych:

co jest miękkie, twarde, ciepłe, zimne, gładkie, szorstkie itp. rodzic wyjaśnia pojęcie faktura: jest to charakterystyczna cecha powierzchni , pokazuje różne faktury.

 Przygotowanie sensorycznych stóp, dłoni:

  • dziecko wybiera materiał z którego wykona stopy, dłoni
  • odrysowywanie swoich stóp w skarpecie, odrysowywanie dłoni i wycinanie szablonów.
  •  rysowanie większej stopy/dłoni  z wyodrębnionymi palcami i wycinanie szablonów dużej stopy/dłoni
  • przyklejanie na mniejszy szablon wybranych materiałów.
  • naklejanie mniejszego, ozdobionego szablonu stopy/dłoni  na dużym szablonie jako podstawy
  •  po wyschnięciu układanie na podłodze śladów stóp, dłoni
  • (naprzemiennie prawej i lewej), sprawdzanie ich faktury

Zabawy z wykorzystaniem sensorycznych stóp ,dłoni

  1. Chodzenie gołymi stopami po ułożonych śladach stóp.
  2. Dotykanie dłońmi szablonów dłoni .
  3. Rozmowa na temat swoich odczuć dotykowych.
  4. Określanie liczebnikami porządkowymi, które z kolei szablony stóp/dłoni są miękkie, które twarde, chropowate itp.
  5. Układanie ścieżek z szablonów z wykorzystaniem sensorycznych szablonów stóp i dłoni  ozdobionych materiałami o różnej fakturze.
  6.  Układanie ścieżek z samych lewych lub z samych prawych stóp.
  7.  Układanie rytmów z prawych i lewych szablonów stóp.

Kochani zapraszamy do wspólnej  rodzinnej zabawy. Może wymyślicie własne zabawy .

Bardzo prosimy jeśli możecie róbcie zdjęcia , opisujcie swoje pomysły. Opisujcie swoje wrażenia z zabaw sensorycznych. Prosimy przechowajcie swoje wytwory, po powrocie do przedszkola, dzieci będą mogły zaprezentować je w naszej grupie. Zorganizujemy też wystawę prac, zdjęć .

Ściskamy serdecznie wszystkie dzieciaczki.

Pozdrawiamy Rodziców.

Życzymy zdrowia.

Ciocia Iwonka, Ania, Małgosia