Przedszkole Nr 29
ul. Sycowska 1
02-266 Warszawa - Włochy
tel./fax 022 846 02 33
 
 

Grupa II B

Witamy Rodziców grupy 4latków z II B.

Poniżej umieszczamy dla chętnych zajęcia, zabawy i linki do ciekawych zajęć i piosenek zgodnie z naszymi dalszymi działaniami w grupie. Są to tylko propozycje na które zapraszamy.

Zachęcamy również do zakładki ,,Z ekologią na TY"-  ,,Propozycje zajęć i zabaw dla dzieci w domu",

gdzie na bieżąco będziemy informować o nadchodzących wydarzeniach zgodnie z Kalendarzem Ekologicznym

                                                                                       -   ,,projekt sensoryczny II B"

                                                                                  -  projekt Sanepidu ,,Więcej wiem, mniej choruję

                                                                                                  - ,,Eksperymenty"

Pozdrawiamy pani Ania, Małgosia i Iwonka 

 

Jak zrobić klej? gdy nie mamy żadnego https://www.magazynprzestrzen.pl/dom/jak-zrobic-klej-z-maki

 

By zafarbować jajka wcale nie trzeba kupować gotowych barwników, możemy je znaleźć w kuchni.

Rozróżnia się następujące sposoby barwienia jajek:

Na ciepło - surowe jajka wkładamy do zimnej wody z barwnikiem i gotujemy. Ciepło powoduje, że barwnik wnika w skorupkę jajka i otrzymujemy mocniejszy kolor;

Na zimno - ugotowane jajka wkładamy do gorącej wody z barwnikiem i pozostawiamy aż ostygnie.

 

Piękne kolory skorupek można uzyskać, stosując naturalne barwniki. Jest ich bardzo dużo, oto one:

·  Biały – ugotowane na twardo jajka wkładamy na krótko do wody z dodatkiem octu;

·  Żółty – kurkuma, curry, liście brzozy i olchy, kora młodej jabłoni, rumianek, suche łupinki cebuli oraz igły modrzewiowe;

·  Złoty - łupiny orzecha włoskiego i łupiny z cebuli (cebuli musi być więcej niż orzecha), wywar z kwiatków nagietka i kurkumy;

   Zielony – wywar z młodego zboża- (owies, żyto), młoda trawa, pokrzywa, szczypiorek, liście barwnika, kora brzozowa, wywar z jemioły, suszone kwiaty fiołka, wywar z widłaka, ozimina;

  Jasno zielony – szpinak;

·  Pomarańczowy - sok z marchwi (można z kroplą octu), dynia;

·  Jasno czerwony – żurawina, mrożone maliny;

·  Czerwony – łuski czerwonej cebuli, kora dębu, kora kruszyny, szyszki olchowe, owoce czarnego bzu, suszone jagody, wywar z czerwonych buraków z kroplą octu, kwiaty hibiskusa z odrobiną soku z cytryny, wywar z krokusa;

·  Różowy - sok z buraka (jeśli sok mocno rozcieńczymy wodą wyjdzie nam jasny różowy, jeśli długo pomoczymy w czysty soku uzyskamy kolor czerwony);

·  Fioletowy - płatki ciemnej (czarnej) malwy, owoce tarniny i czarnego bzu, mieszanie koloru czerwonego i niebieskiego;

Granatowy – wywar z hibiskusa i szczypty sody oczyszczonej, pokrojone liście czerwonej kapusty i kilka kropli octu.   

Niebieski – borówka czarna, owoce tarniny, borówka amerykańska.

Czarny – młode liście czarnego klonu, kora olchy lub kora dębu, wygotowane olchowe szyszki, łupiny orzecha włoskiego.

Temat tygodniowy: Malujemy pisanki (06.04- 10.04)

  1. Temat: Wielkanocne zwyczaje.

opowiadania Agnieszki  Galicy Bajeczka wielkanocna.

 

Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem

w skorupkę jajka – puk, puk! I przygrzewało mocno.

– Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?

Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.

– To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

– W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek,

a Kurczątko z Zajączkiem

podskakuje na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach,

kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

  1. Zabawa relaksacyjna „Czy słychać kurczaczka?”. Siedzimy w kręgu i w ciszy podajemy sobie z rąk do rąk wydmuszkę, nasłuchując odgłosów z jajka. Kiedy wydmuszka przejdzie krąg, wyjaśniamy, że jest to pusta skorupka jajka, nazywana wydmuszką. Takie wydmuszki maluje się i ozdabia w różny sposób z okazji Świąt Wielkanocnych.
  1. Oglądanie jajek zdobionych różnymi sposobami – drapanek, kraszanek, pisanek, jajek ażurowych i innych. Porównywanie ich wyglądu i wypowiadanie się na jego temat.

  1. Wielkanocne zabawy - zabawa zręcznościowa. Dziecko sprawdza, które jajko (ugotowane na twardo) potoczy się dalej po stole, rywalizuje w biegu z jajkiem na łyżce i w obieraniu jajek ze skorupki na czas.
  1. Ćwiczenie grafomotoryczne „Wielkanocny baranek” – wypełniamy kontur sylwetki baranka ciągłymi pętelkowymi szlaczkami imitującymi wełniane futro. Jest to ćwiczenie motoryki małej, przygotowanie do nauki pisania.

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Wielkanocny stół”.  Opowiadamy dzieciom o zwyczajach wielkanocnych. Wspólnie dekorujemy stół –nakrywają go białym obrusem i ustawiamy na nim koszyczek z: barankiem, kiełbasą, chlebem, solą i jajkami oraz wielkanocną palmę, a wokół nich rozkładają pisanki. (dzielimy się własnymi doświadczeniami związanymi z tradycjami wielkanocnymi panującymi w naszych domach).

 

  1. Temat: Dlaczego baba rośnie?- kulinarne

 „Pieczemy drożdżową babę wielkanocną”. - zapisujemy na trzech dużych arkuszach papieru hasła: „Co nam będzie potrzebne?”, „Jakie produkty będą nam potrzebne?” i „Przepis na babę”. Pod hasłami rysujemy (lub naklejamy jeśli mamy obrazki np. z gazet itp) symbole niezbędnych akcesoriów (np. forma do ciasta) i produktów (np. mąka, cukier, drożdże).

Dziecko wyszukuje wśród wyłożonych naczyń, przyrządów i produktów te, które będą potrzebne do pieczenia ciasta. Następnie wspólnie odczytujemy symbolicznie zapisany przepis.

Omawiamy i przeprowadzamy poszczególne etapy pracy:

  • umycie rąk
  • włożenie strojów ochronnych
  • podział zadań
  • przygotowanie ciasta i odczekanie, aż wyrośnie
  • przełożenie ciasta do formy
  • upieczenie i wystudzenie
  • polukrowanie i udekorowanie
  1. Praca plastyczna „Serwetka do ciasta”.  Prezentujemy dziecku wzory i hafty na serwetkach. Następnie dziecko same przygotowuje papierową serwetkę – składa kwadratowy kawałek papieru na cztery części i wycina w nim wzory. Po rozłożeniu prezentuje swoją serwetkę. Jest to ćwiczenie precyzji oka i rąk poprzez ćwiczenia w składaniu papieru i wycinaniu wzorów zgodnie z instrukcją. Rozwijamy poczucie radości z wykonanej pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=Ofk93hXvMq4

 

  1. Zabawa relaksacyjna „Wiosenne promyki”. Dziecko słucha muzyki relaksacyjnej i wyobraża sobie, co się dzieje, kiedy promyki słońca zaczynają ogrzewać ziemię, rośliny i ludzi. Następnie opowiada o swoich wyobrażeniach. Wyciszenie, ćwiczenie percepcji słuchowej, rozwijanie wyobraźni, zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich odczuć i przeżyć.
  1. Zabawa „Ja – ty”. Kształtowanie świadomości schematu ciała i przestrzeni, ćwiczenie percepcji słuchowej.

 Siedzimy w parach naprzeciwko siebie i wykonują kolejne polecenia – najpierw na sobie, a potem na drugiej osobie z pary. Przykładowe polecenia: Dotknij swojego nosa, a potem nosa kolegi. Dotknij stopą o stopę, a potem o stopę kolegi. Połóż rękę na głowie, a potem na głowie kolegi.

  1. Wykonanie ćwiczenia z KP3, k. 57 – rysowanie po śladzie, ozdabianie pisanki według własnego pomysłu.

  1. Zadaniem dziecka jest połączyć w pary identyczne obrazki.

  1. Ćwiczenia ortofoniczne „Świąteczny zwierzyniec”. Układamy krótkie „zwierzęce dialogi” w parach: np. kurczaczek – pi, pi, pi, kura – ko, ko, ko, baranek – be, be, be. Zainicjowanie rozmów pytaniem: O czym może rozmawiać kurczątko z kurą lub kurczątko z barankiem?. Zwracamy uwagę na zróżnicowanie intonacji wypowiedzi w zależności od nastroju postaci. Ćwiczenie mięśni narządów mowy, próby odzwierciedlenia emocji postaci poprzez zmianę dynamiki i tempa mowy
  1. Temat: Liczymy pisanki- kształtowanie pojęć matematycznych z wykorzystaniem wiersza Maciejki Mazan Policzanka o pisankach.

Policzanka o pisankach

Wskakują pisanki

w świąteczny koszyczek,

a ja stoję obok

i pisanki liczę.

Pierwsza jest różowa,

druga ma paseczki,

trzecia jest zielona

w czerwone kropeczki,

czwarta cała w kwiatki,

piąta w ładny szlaczek,

a z szóstej przed chwilą

wykluł się kurczaczek!

 

Przeliczanie pisanek z zastosowaniem liczebników porządkowych. Przykładowe pytania: Która pisanka była różowa? Jak wyglądała trzecia pisanka? Z której pisanki wykluł się kurczaczek? Ile było wszystkich pisanek?.

Wykonanie ćwiczenia z KP3, k. 58 – wyszukiwanie na obrazku pisanek, przeliczanie do 6, porównywanie liczebności zbiorów.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Wydmuszka”. Układamy dłonie w kształt wydmuszki, powoli wdmuchujemy powietrze w dłonie, następnie bierzemy długi oddech przez nos i ponownie dmuchamy. Regulowanie fazy wdechu i wydechu.
  1. Temat: Zajączek- praca plastyczno-techniczna

Pomoce: dowolne nagranie skocznej muzyki, rurka po papierze toaletowym ,papier kolorowy, 2 plastikowe łyżeczki (uszy),  różnorodny materiał plastyczny, nożyczki, klej, odtwarzacz CD.

Przebieg:

1. Zabawa „Kicające zajączki”. Dzieci-zajączki poruszają się po sali w rytm skocznej muzyki (kicają po wiosennej łące). Na hasło jastrząb zwijają się w kłębuszek (chowają do norki) i odpoczywają.

2. „Zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy:

- wycinanie elementów sylwety zajączka z papieru kolorowego

- oklejanie rurek po papierze toaletowym papierem kolorowym, doklejanie elementów zwierzątka nadanie zajączkowi indywidualnego charakteru poprzez ozdobienie go według własnego pomysłu, np. dorysowanie lub doklejenie wąsów z włóczki, oczka możemy narysować lub przykleić gotowe, nosek wg własnego uznania- może być kawałek wacika itp) z plastikowych łyżeczek robimy uszy (w środku łyżeczki rysujemy flamastrem kolor ucha lub wyklejamy papierem kolorowym)

  1. Zabawa dydaktyczna „Zapamiętaj i powtórz”. Układamy na stole kilka (4–5) przedmiotów i wspólnie z dzieckiem wypowiadamy głośno ich nazwy. Później zakrywamy przedmioty, a dziecko wymienia je w kolejności ich ułożenia. Następnie odsłaniamy przedmioty i sprawdzamy poprawność wykonania zadania. Rozwijamy pamięć wzrokową.
  2. Zajączek z talerzyka papierowego- plastyczne (zapożyczone z internetu)

 

19. Prace plastyczne. (zapożyczone z internetu)

 

 

Nasze propozycje - linki:

piosenka ,,Śpiewające Brzdące"- Kurka i pisanki https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

piosenka ,,Pisanki, pisanki" https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

piosenka Ekologia https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg

piosenka ,,Świat w naszych rękach" https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 
https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Koronawirus-Jak-chronic-dzieci-i-szkoly-przed-wirusem-Wytyczne-UNICEF-WHO-i-Czerwonego-Krzyza/(rok)/2020
 
,,Masz tę moc"- książka o koronowirusie https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/wiadomosci/czytaj/darmowa-ksiazka-elektroniczna-o-koronawirusie-dla-dzieci/
 
 

Co to jest korona wirus? Dlaczego musimy siedzieć w domu i nie chodzimy do przedszkola?

                 

                        "O wirusie, który nosił koronę"- opowiadanie zapożyczone z grupy maluszków I A 

         https://www.dzieckiembadz.pl/2020/03/o-wirusie-ktory-nosi-korone-opowiadanie.html?            

           fbclid=IwAR2Hh6V4jOvRzewPyetg3MTc_5tZJiC31pE_2gV9CQTqJ_48BiRcLtj5oVA

 

11.   https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo - eksperyment o myciu rąk

12.    https://www.youtube.com/watch?v=UVubuNLiya8 - instrukcja mycia rąk

13.    Propozycje piosenek: 
         
         https://www.youtube.com/watch?v=VYtCkRgh-fg
 
         https://www.youtube.com/watch?v=DiKyTWLIamE