Przedszkole Nr 29
ul. Sycowska 1
02-266 Warszawa - Włochy
tel./fax 022 846 02 33
 
 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI

 

1) GRUPA TRZYLATKÓW

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ

 

 

Zestaw zabaw rozwijających sprawność motoryczna rąk

Uwaga - należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu

 stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka,

kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry

 - swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami,

kredkami świecowymi, pastelami

- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko

stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości

- zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania

- kalkowanie obrazków

- obrysowywanie szablonów 

- rysowanie po śladzie

- wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów

z papieru kolorowego

- modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej np. kuleczek, wałeczków

- stemplowanie i kolorowanie

- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier

- naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie

- odtwarzanie rytmu deszczu

- strząsanie wody z palców

- zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę

- zabawy pacynką

- nawlekanie koralików

- przewlekanie sznurowadeł

- faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów

- przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką - zabawa w naukę pływania

- zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół

- zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie

- zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy,

kręcenia kranem, ubijania piany

- rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej

- toczenie piłki do dołka

- zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki

- przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do

- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki

- "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu.

 

Zabawy z zakresu funkcji słuchowych i językowych

- różnicowanie odległości dochodzących dźwięków (blisko, daleko)

- rozpoznawanie, potem odtwarzanie głosów przyrody

- wykonywanie ćwiczeń ruchowych na określony sygnał

- naśladowanie głosów z otoczenia

- słuchanie krótkich historyjek nagranych na kasetach lub CD i opowiadanie ich

- opowiadanie bajek i wierszyków przeczytanych przez dorosłego

 

Zabawy rozwijające funkcje wzrokowe

-wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki

- nazywanie spostrzeganych elementów

- dobieranie w pary jednakowych obrazków (np. gra w "Piotrusia"), gra w domino obrazkowe

- gra w "Memory" obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowo - wyrazowe

- składanie całości z elementów

- układanie różnych kompozycji i budowli według wzoru (klocki, mozaiki geometryczne,

  układanki)

- nazywanie części poszczególnych przedmiotów

 

Zabawy rozwijające motorykę dużą

chodzenie po narysowanej linii

chodzenie po krawężniku

- zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej wydanym poleceniem

- toczenie piłki do określonego miejsca

- rzucanie i łapanie piłki

- podrzucanie piłki do góry

- rzuty piłką do celu

- zabawy ze skakanką

- pokonywanie toru przeszkód

- naśladowanie ruchów zwierząt, ludzi, maszyn

 

Codzienne czytanie

Aby rozbudzić u dziecka ciekawość książek, zachęcić je do czytania, należy już

od najmłodszych lat codzienne czytać dziecku książeczki np.: 20 minut

- na dobranoc,  gdy już leży w łóżeczku albo wyznaczyć określoną porę dogodną dla

rodziców i dzieci.

 

Następnie należy porozmawiać o treści przeczytanego tekstu w celu stwierdzenia:

czy dziecko zrozumiało sens?, jaka była główna myśl czytanego opowiadania?, jak dziecko ocenia

postępowanie bohatera...?, czy podoba mu się zakończenie ...i dlaczego?

Można również zachęcić je do samodzielnego konstruowania innego, niż książkowe, zakończenia opowieści.

 

LINKI DO CIEKAWYCH ZAJĘĆ DLA DZIECI;

- eksperymenty i doświadczenia

 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/04/eksperyment-chemiczne-jojo

https://dziecisawazne.pl/10-prostych-eksperymentow-dla-przedszkolakow

 

KONTAKT   kornelukkamila@wp.pl    KAMILA, SYLWIA

 

 

 

 

2) GRUPA CZTEROLATKÓW

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ

 

- Edukacja przyrodnicza

http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/index.html

 

-Wirtualna wycieczka do ZOO — Warszawskie ZOO

http://www.zoo.waw.pl/wycieczka/Wycieczka-zoo.html

 

- Edu zabawy

https://eduzabawy.com/karty_pracy/?fbclid=IwAR11xCBUH4KdiJO6EWwBNfWfOM_Q5tSjV3eYqopDV28KRlmr9pI1e_zbtIM

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html?fbclid=IwAR0qLjoDHIhjhsHqKO9rYoHXCJ_WHgwqvBDfwg51-ZAa1yQM7W9zVjY-BiU

 

- Zabawy plastyczne

 

1) Obrazek ze zgniecionych papierków

 

Będziesz potrzebować:

– karton lub duża kartka z bloku
– kolorowe papierki – mogą to być kawałki gazet, ilustracji
– klej typu Vikol

Wykonanie:

Z papierków robimy ruloniki, zawijaski, kuleczki i przyklejamy je klejem do kartki z bloku tworząc przestrzenne obrazki, Możemy wcześniej narysować sobie ołówkiem zarys tego co ma powstać – na przykład narysować domek z ogrodem, a dopiero później go wykleić z papierków.

Wesołej zabawy!

 

2) Rozpuszczone kredki woskowe – nowe życie kredek

 

Co potrzebujesz, żeby zrobić nowe kredki świecowe:

– kilka dobrych gatunkowo kredek woskowych
– silikonowe foremki do pieczenia

Jak przetopić kredki woskowe:

– Połam lub potnij nożem kredki i ułóż je w foremkach.
– Włóż na 15 min do piekarnika rozgrzanego do 135 stopni.
– Gdy tylko kredki się stopią wyjmij foremki, odstaw do ostygnięcia.
– Wyjmij kreski z foremki i maluj do woli!

Dzieciaki uwielbiają nietypowe kształty kredek i to, że z każdej strony kredka ma inny kolor.

 

Więcej zabaw zapraszam na stronę:

https://miastodzieci.pl/zabawy/zabawy-dla-dzieci-2/

KONTAKT

nasze adresy: Ania i Małgosia I B : ania.gosk@interia.pl

Zapraszam do zakładki Z ekologią na TY- jest zakładka propozycje zajęć i zabaw z ekologii.

 

3) GRUPA PIĘCIOLATKÓW

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ

 

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

Wyszukiwanie słów rozpoczynających się daną głoską np. a – auto, akwarium, aloes itd. 

Można także rysować obrazki i stworzyć obrazkowy alfabet.

Głoskowanie wyrazów np. auto – a-u-t-o. Jeżeli dziecko nie radzi sobie z głoskowaniem,

głoskuje rodzic a dziecko powtarza.

 

Zabawy rozwijające funkcje wzrokowe

Wyszukiwanie i zaznaczanie liter w tekście

Puzzle, układanki

Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek – rysujemy lub drukujemy

kilkanaście strzałek w różnym kierunku tj. w górę, w dół, w prawo, w lewo, w prawo

i polecamy dziecku żeby wskazało np. strzałkę skierowaną w lewo

Przerysowywanie kształtów, wzorów np. np. koło, kwadrat podzielony na ćwiartki

 

 

Zabawy rozwijające sprawność rąk

-  Kolorowanie obrazków

Rysowanie według własnego pomysłu (kredki, farby, flamastry)

Modelowanie z plasteliny, modeliny, ciasto liny

Wycinanie

 

Zabawy matematyczne

Ustalanie położenia obiektów w przestrzeni stosując określenia: „nad”, „pod”, „na”,

„przed”, „za”

Porównywanie liczebności zbiorów stosując określenia: ,,więcej”, ,,mniej”, ,,tyle samo”

Porządkowanie obiektów wg podanego kryterium (np. od najmniejszego do największego)

Poprawnie liczy obiekty na materiale konkretnym np. klocki

Ustalanie poprawnego wyniku dodawania i odejmowania, liczenie na palcach, patyczkach, liczydle

Układanie rytmów według wzoru np. koło, kwadrat, trójką, koło, kwadrat, trójkąt… itd.

 

Wiedza ogólna

Nauka adresu zamieszkania

Nauka nazwy miasta i kraju, w którym mieszka dziecko

Wymienianie w prawidłowej kolejności pory roku

Wymienianie w prawidłowej kolejności dni tygodnia

 

Jeżeli ktoś z Państwa ma ochotę skontaktować z nami osobiście zapraszamy do pisania

na nasze adresy e-mail

anna_grono@o2.pl Ania i Monika

malgosiasoltys@gmail.com Małgosia i Ania

 

 

3) GRUPA SZEŚCIOLATKÓW

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ

 

 

Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe:

- wyszukiwanie poznanych głosek w tekście np. ulubionej bajce

- napisanie na kartce np. samych głosek „m” i ukryć w nich głoskę „n”,

dziecko ma za zadanie wyszukać niepasującą do reszty, podobnie z parami

głosek „ b-d”, „t-l”, „p-g”

- na podobnej zasadzie wyszukać cyfrę nie pasującą do pozostałych

 

Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:

- w najbliższym otoczeniu wyszukiwanie przedmiotów na podaną głoskę

- głoskowanie wyrazów

- dzielenie wyrazów na sylaby

 

Ćwiczenia rozwijające zdolności matematyczne:

- przeliczanie np. suchego makaronu, koralików, klocków w danym kolorze lub kształcie

- układanie np. ze sznurka, słomek figur geometrycznych i utrwalenie ich nazwy

- łączenie elementów w zbiory np. według koloru, wielkości, przeznaczenia

- dodawanie i odejmowanie za pomocą np. słomek, fasoli

- utrwalenie stron „ prawa-lewa”

- ustalenie obiektów w przestrzeni „ nad, pod, za, obok, przed”

 

Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:

- wycinanie

- lepienie z plasteliny, modeliny, gliny, masy solnej

- pisanie po śladzie, szlaczki

- malowanie palcami- farbami

- odrysowywanie przez kalkę

 

Każdy z Państwa doskonale zna możliwości swojego dziecka. Podane ćwiczenia to tylko propozycje

mające na celu zainteresowanie dziecka poznawaniem świata.

Wśród naszych sześciolatków są dzieci, które świetnie już sobie radzą z czytaniem,

przeliczaniem w zakresie większym niż 10 ( zarówno odejmowanie jak i dodawanie)

i kształtnym odwzorowywaniem liter. 

Zachęcam do utrwalania poznanych głosek, dalszego ćwiczenia czytania, pisania,

usprawniania pracy rąk oraz w miarę możliwości nie zapominajcie Rodzice o aktywnym

spędzaniu czasu na powietrzu w granicach rozsądku i odpowiedzialności.

 

Jeżeli mają Państwo pytania zapraszamy

gosia-poczta@o2.pl Małgosia i Ewelina