Przedszkole Nr 29
ul. Sycowska 1
02-266 Warszawa - Włochy
tel./fax 022 846 02 33
 
 

Co słychać u Pani Kasi- logopedy?

 

Zabawy logopedyczne
 
 
1. „Lusterka” – zabawa dydaktyczna.
 
N. pokazuje różne śmieszne miny i pozy, a dzieci go naśladują. Rolę prowadzącego mogą przejąć
 
dzieci.
 
 
2. „Na łące”
 
a) „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha,
 
a następnie wypuszczają je buzią.
 
b) Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy.
 
Na umówiony gest N. wysuwają szeroki język – jak najdalej do przodu – robią „łyżeczkę” i chowają
 
język.
 
c) „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w nich
 
powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
 
d) „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci przy zaciśniętych ustach wypychają końcem języka
 
policzki od środka (w różnych kierunkach).
 
 
3. „Szumią drzewa”
 
Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią, udając szum
 
drzewa.
 
„Głosy zwierząt” – ćwiczenia ortofoniczne: dzieci naśladują odgłosy zwierząt, jednocześnie
 
wypowiadając głoski i zdanie – dzięcioł: puk, puk; sowa: uchu; wilk: auuu;
 
Misie jedzą miód – ćwiczenia języka. Dzieci z języka robią dużą łyżeczkę i naśladują lizanie miodu,
 
oblizują wargi oraz kląskają.
 
 
4. „Baranek”:
 
a) „Suszenie wełny” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha,
 
a następnie wypuszczają je buzią, dmuchając na małe kawałki waty – starają się je przesunąć.
 
b) „Mały baranek” – ćwiczenia ortofoniczne. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez barana
 
lub owcę.
 
c) „Przysmaki baranów” – ćwiczenia języka i mięśni policzków. Dzieci udają gryzienie trawy,
 
a następnie przeżuwanie jej z zamkniętymi ustami.
 
 
5. „Znudzony niedźwiedź” – dzieci stoją w kole. N. opowiada dzieciom:
 
W pewnym lesie mieszkał niedźwiedź, który ciągle się nudził (dzieci naśladują ziewanie z wydawaniem
 
cichego odgłosu aaaaa).
 
Zastanawiał się, czym mógłby się zająć, żeby nie było tak nudno (dzieci palcem wskazującym
 
i środkowym obydwu rąk masują delikatnie stawy żuchwowe ruchami okrężnymi).
 
Drzewa w jego lesie były bardzo wysokie i nie mógł nic zobaczyć. Musiał wspinać się na tylne łapy.
 
Ale co chwila opadał z powrotem na ziemię (dzieci stoją w lekkim rozkroku, wspinają się na palce
 
i bezwładnie opadają na pięty – nie przewracają się).
 
Miś był smutny i ciężko wzdychał (dzieci stoją wyprostowane, ręce trzymają na przeponie, ustami
 
i nosem nabierają powietrza do brzucha i wypuszczają je długim wydechem na głosce a).
 
Nagle zobaczył małego chłopca, który lizał lody (dzieci wysuwają płaski język i wciągają go z powrotem
 
do jamy ustnej).
 
Pomyślał o wszystkich smakołykach, które chciałby zjeść (dzieci wysuwają język jak najdalej i oblizują się,
 
rysując jak największy krąg). Na samą myśl o miodzie zrobiło mu się wesoło (dzieci szeroko
 
rozciągają wargi na boki, wykonując przerysowany uśmiech).
 
 
6. „Wiosenne zabawy”
 
a) „Nareszcie zima odchodzi” – zabawa rozluźniająca.
 
Dzieci robią oddech ulgi, jednocześnie wypowiadając: uch, ach, na zmianę.
 
b) „Wesołe usteczka” – zabawa oddechowa.
 
Dzieci nabierają powietrza i starają się jak najdłużej wypowiadać samogłoski na wydechu.
 
Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.
 
c) „Żabi śmiech” – ćwiczenia warg.
 
Dzieci wymawiają na przemian bardzo dokładnie samogłoski: e – i; e – y; e – u; e – a, e – o.
 
 
7. „Wesołe zwierzaki”
 
a) „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające.
 
Dzieci na wydechu mruczą.
 
b) „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające.
 
Dzieci masują sobie twarze wydając dźwięki: opukiwanie nad górna wargą – mówią www...,
 
pod dolną wargą – zzz..., klatka piersiowa – żżż...
 
c) „Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.
 
Dzieci nabierają powietrze i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu.
 
Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.
 
d) „Koniki” – ćwiczenia języka.
 
Dzieci kląskają czubkiem języka – naśladują odgłos stukania końskich kopyt.
 
 
8. „Traktor”
 
a) „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające.
 
Dzieci na wydechu mruczą.
 
b) „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarz, wydając dźwięki:
 
opukiwanie nad górna wargą: www..., opukiwanie pod dolną wargą: zzz..., opukiwanie klatki
 
piersiowej: żżż...
 
c) „Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i warg. Dzieci nabierają powietrze i starają się jak
 
najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu, mogą przy tym poruszać wargami w prawą
 
lewą stronę.
 
d) „Traktory” – ćwiczenia języka.
 
Dzieci czubkiem języka dotykają do górnego podniebienia, wprawiając język w drgania –
 
naśladują odgłos wydawany przez traktor.
 
 
9. „Gimnastyka buzi i języka”
 
a) „Mówienie na wydechu” – ćwiczenia oddechowe.
 
Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypowiadają wyliczankę:
 
Każdy aktor o tym wie,
 
Dzieci wypuszczają powietrze
 
że mówić nie można źle
 
buzią na jednym wydechu.
 
b) „brr..., bzy...” – ćwiczenia ortofoniczne.
 
c) ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki; liczenie językiem
 
dolnych i górnych zębów; zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka; ćwiczenia
 
szybkiego wymawiania głoski r.
 
d) ćwiczenia szybkiego wymawiania zgłosek „tr” i „br”.
 
 
10. „Wiatr i balonik”
 
a) „Dmuchanie balonów” – dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają
 
je buzią, udając pompowanie balonu.
 
b) „Wiatr” – dzieci maja zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru jednocześnie
 
wypowiadając głoskę szszsz.
 
c) „Nadmuchany balon” – dzieci nadymają policzki, zatrzymując w nich powietrze. Następnie
 
naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
 
d) „Wiatr w buzi” – dzieci mają zaciśnięte usta. Wypychają policzki w różnych kierunkach końcem 
 
języka – naśladują złapany do buzi wiatr, który próbuje się wydostać na zewnątrz.
 
11. „Bańki mydlane”.
 
Dzieci nabierają powietrze do ust, wydymając policzki. Następnie palcami dotykają ich, powodując
 
wypuszczenie powietrza z ust. 
 
 

 

1.  Wiosenna zabawa logopedyczna z biedronkami

 

- Karta „Biedronka” może mieć kilka zastosowanń na zajęciach logopedycznych.

Zadanie 1. Ćwiczenie oddechowe.

 

Przenieś na wdechu kropki na sylwetę biedronki z wykorzystaniem słomki.

Zadanie 2. Ćwiczenie oddechowe z kostką do gry.

Rzuć kostką. Policz oczka.  Przenieś na sylwetę biedronki tyle kropek ile oczek wskazała kostka. Kropki przenoś wykonując wdech oraz wykorzystaj słomkę. (określ na którą stronę dziecko ma przenosić kropki – ćwiczenie orientacji przestrzennej: prawa/lewa strona).

Polecam do ćwiczeń nr 1 i nr 2  z wykorzystaniem słomki i przenoszeniem kropek użyć sylwety biedronki w kolorze – najlepiej takiej, wyciętej przez dziecko z kolorowego papieru.

Zadanie 3. Ćwiczenia artykulacyjne.

Dziecko przykleja kropki na sylwecie biedronki. Przy każdej przyklejonej kropce logopeda zapisuje utrwalany wyraz. Dziecko wypowiada go i koloruje kropkę (niekoniecznie czarnym kolorem)

Zadanie to można utrudnić dołączając do niego elementy z zadania nr 1 – słomkę oraz elementy z zadania nr 2 – kostkę do gry.

 

2. Wiosenna gimnastyka artykulacyjna

 

Zestaw ćwiczeń artykulacyjnych przygotowany o tematyce wiosennej.

Głównie ćwiczenia mające na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego

do prawidłowej wymowy głosek z szeregu szumiącego [sz], [ż/rz], [cz], [dż] oraz głoski [r]

Wydrukowaną kartę z obrazkami pokolorować i porozcinać wzdłuż linii.

Pojedyncze karteczki poskładać i wrzucić do pojemnika lub umieścić każdą z nich

w jajku niespodziance.

Zadaniem dziecka jest wybrać karteczkę i wykonać zaproponowane na niej ćwiczenie.

Dodatkowo można poprosić o interpretację obrazka – dlaczego kojarzy się z wiosną

lub z danym ćwiczeniem.

Na przykład: bocian – przylatuje do Polski wiosną. Długo stoi na jednej nodze a to

jest podobne do trzymania języka w górze:)

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

 

  • bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
  • jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
  • żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
  • deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
  • zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
  • słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
  • tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
  • motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
  • kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
  • gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
  • ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
  • pająk – Kląskaj językiem.

ZABAWY I ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DO WYKONANIA W DOMU

 

1. Poznajemy zwierzęta

Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą figurki zwierząt: kota, świnki, konia i krowy oraz

odpowiadające im rysunki.

Informujemy dziecko, że dojechaliśmy na wieś i zaraz spotkamy zwierzęta. Demonstrujemy

dziecku figurki zwierząt pozwalając, aby się z nimi zapoznało i krótko charakteryzujemy zwierzęta:

 

- Kotek łapie myszy i lubi mleczko.

- Krowa daje mleko.

- Koń pracuje w polu.

- Świnia mieszka w chlewiku i wszystko lubi jeść.

- Proponujemy dziecku zabawę w naśladowanie zwierząt:

- Pijemy mleczko z miseczki, tak jak kotek i oblizujemy się. ( Miseczką mogą być złożone

przez nas dłonie.)

- Żujemy trawę tak jak krowa.

- Parskamy tak jak konik.

- Robimy z ust ryjek świnki i chrząkamy.

W celu kontroli poprawności wykonywania ćwiczenia możemy dać dziecku lusterko i poprosić by starało się nas

naśladować jak najdokładniej.

    

2. Tańczące węże.

Do dmuchania można wykonać papierowe węże zawieszone na nitce. Dziecko dmucha

na nie delikatnie ciągłym strumieniem powietrza, tak, aby zaczęły „tańczyć” (obracając się w kółko).

Następnie dziecko rysuje ręką w powietrzu węża, wymawiając na jednym wydechu długie s (sss).

 

3. Śmiechy i śmieszki

 

Rodzic mówi: wyobraź sobie, że jesteś w cyrku. Klaun przedstawia śmieszną sztuczkę.

Posłuchaj uważnie jak ja się z niego śmieję i spróbuj naśladować mój śmiech (rodzic zmienia głos

i śmieje się nisko ho, ho, ho , wysoko hi, hi ,hi, cicho hu, hu, hu, głośno ha, ha, ha, wolno he, he, he,

szybko hy, hy, hy).

 

4. W lesie – zabawa ortofoniczna

W lesie dziecko zbiera grzyby. W pewnym momencie „zrywa się wiatr” – dziecko głosem naśladują

szum wiatru (sz, sz, sz) za chwilę zaczyna padać deszcz (kap, kap).

„Patrz deszczyk przestał padać, wyjrzało słoneczko”. Posłucha jak dzięcioł puka (stuk – puk).

Zobacz panowie drwale piłują drzewo (zzz, zzz). A teraz słyszycie, gdzieś na drzewie ćwierka ptaszek

(ćwir, ćwir). 

 

- Kotki piją mleczko – zabawa (dzieci młodsze)

- Dzieci - kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków, a następnie chodzą wokół miseczek

  i naśladują kotki (miau – miau).

- Koniki – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne (dzieci młodsze)

- Dzieci języczkami naśladują stukot końskich kopyt .

 

5. Doktor – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne

Pan doktor zaleca:

płukanie gardła

połykanie pastylek

picie syropu

(Dziecko próbuje naśladować te czynności).

 

6. Mama – zabawa artykulacyjna (dzieci młodsze)

Mama wyszła do sklepu i zostawiła w domu swoją córeczkę. Córeczka się obudziła i wołała:

ma – ma, ma – ma to ciszej, to głośniej (dzieci naśladują).

 

7.Sen Ani – zabawa ortofoniczna

Dzieci słuchają opowiadania:

Mała Ania poszła spać i śnił jej się kotek (miau) i piesek (hau), które spotkała na podwórku.

Potem przyszedł mały chłopiec i bardzo płakał, ponieważ zgubił swoją ulubioną piłeczkę.

Piesek (hau) i kotek (miau) obiecywali chłopcu swoją pomoc w odnalezieniu piłeczki.

W czasie poszukiwań cała trójka (chłopiec, piesek, i kotek) znalazła, zostawiona Anię,

płaczącą (uuu) lalę. Lala była bardzo śpiąca i chciała iść do swojego łóżeczka w domu.

Chłopiec wraz z kotkiem i pieskiem zanieśli lale do domu, a Ania, która żałowała, że zostawiła

lalę na podwórku, uśpiła ja teraz (aaa).

 

 

Przykłady ćwiczeń logopedycznych dla dzieci młodszych:

1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki, kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności (cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

 


Przykłady ćwiczeń logopedycznych dla dzieci starszych:

1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewanie sylab.
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
10. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

Ćwiczenia oddechowe:

1. Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
2. Dmuchanie na płomień świecy.
3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
5. Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
6. „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”.
10. Nadmuchiwanie balonika.
11. Naśladowanie syreny – „eu-eu- eu”, „au-au-au” – na jednym wydechu.
12. Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
13. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
14. Liczenie na jednym wydechu.
15. Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
16. Powtarzanie zdań szeptem.
17. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

 

WIERSZYKI Z POKAZYWANIEM

 

 - MUCHY

Bierzemy muchy w paluchy (szczypiemy powietrze przed sobą - 3 razy)

Robimy z muchy placuchy (klepiemy otwartą łapką o łapkę - 3 razy)

Kładziemy muchy na blachy (klepiemy łapkami o brzuszek - 3 razy)

I mamy radochy po pachy (wypowiadane jak najszybciej, rączki podkurczamy pod

paszki i "wiercimy" ciałkiem).

 

- Leci, leci.../ wiersz Porazińskiej

Leci, leci pszczoła do …….. czoła.. ………….. śpi.
Leci, leci osa do ………… nosa.. ……….śpi.
Leci, leci mucha do ………… ucha... ……….. śpi.
Leci bąk tłuściutki - bzzzz!
do …………… bródki... -
A tuś mi!

 

- KOTKI

Patrzcie dzieci jak się kotek myje
Łapki/ udajemy mycie po kolei/
buzie
uszy
szyję
..........wedle uznania możemy rozszerzać
By dzieci też się myły / grozimy paluszkiem/
i jak kotek czyste były/pokazujemy czyste rączki/

 

- Rączka


Pięć paluszków rączka ma - 2 razy
Jedna robi pa, pa, pa,
Druga robi pa, pa, pa.

Nóżka tupie tup, tup, tup - 2 razy
jeden skok i drugi skok
teraz na dół hop, hop, hop.
( wykonujemy odpowiednie ruchy )


Jeden palec drugi, trzeci,
tak umieją liczyć dzieci.
Czwarty, piąty palec mam
widzisz umiem liczyć sam.

 

 

- Grota misia

Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

 

Idzie myszka

Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę)
Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)

 

Rodzina (W. Puffke)

Ten pierwszy to nasz dziadziuś - chwytamy kciuk dziecka
A obok babunia - prostujemy palec wskazujący dziecka
Największy - to tatuś - wielki palec
A przy nim – mamusia - serdeczny palec
A to jest – dziewczynka mała - mały palec
A to twoja rączka cała - podnosimy rękę dziecka do góry 

 

„Wiosenna burza”.

Pada deszczyk, pada, pada,

 

(Uderzamy palcem o podłogę.)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)

Grzmot !!!
(Tupiemy stopami o podłogę.)

 

LINKI DO ĆWICZEŃ I ZABAW LOGOPEDYCZNYCH "WIOSNA"

 

https://www.logopestka.pl/aaa/wiosna/

https://logopatka.pl/wiosenne-cwiczenia-logopedyczne-wierszyk-o-bocianie-i-zabkach/

 https://logopatka.pl/tag/cwiczenia-logopedyczne/

 


 

 


 

Ciasto marchewkowe, które robiliśmy ze ,,Stokrotkami":

4 jajka

1 szklanka cukru

cukier waniliowy

2 szklanka mąki

1 łyżeczka proszku do pieczenia

1 łyżeczka sody

1 łyżka kakao, przyprawa do piernika (lub cynamon)

¾ szklanki oleju

2 szklanki marchewki  startej na drobnej tarce

 

Przygotowanie

Wszystkie składniki należy dodawać w zapisanej kolejności, a następnie zmiksować.

Ciasto pieczemy ok. 50 min w 180 stopni.

 

Smaczne ćwiczenie- zabawa logopedyczna

 

Wkładamy do miski :

·        jajkawysuwamy i cofamy język

·        cukier- wysuwamy i cofamy język

- miksujemy-   oblizujemy szeroko otwarte usta

- wkładamy startą marchew-   wysuwamy i cofamy język

- następnie dosypujemy mąkę-   wysuwamy i cofamy język

- kosztujemy czy wszystko dodaliśmy- mlaskanie

- i oblizujemy łyżkę-   podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę

- przekładamy ciasto do formy-   wysuwamy i chowamy język

- wkładamy do pieca-   szeroki język wysuwamy i chowamy

- ciasto w piecu rośnie-   nadymamy policzki

- wyciągamy ciasto z pieca-   wysuwamy i chowamy język

- ale ono jest bardzo gorące-   dmuchamy

- kosztujemy-   poruszamy buzią(żucie)

- zostały nam okruszki na ustach-   oblizujemy wargi

·        w kącikach ust-  język na boki

·        na ząbkach-  oblizujemy ząbki

Bardzo smakowało nam ciasto-   cmokamy

 

Drodzy Rodzice!

Zapraszamy do udziału w konkursie logopedycznym w ramach programu ,,Aktywnie, zdrowo i kolorowo” na wierszyk, rymowankę o mleku, witaminach, owocach i warzywach.

 

Wierszyki prosimy o przesyłanie na adres mailowy zdjeciap29@interia.pl do 18 marca b.r.

 

Finał konkursu logopedycznego

I miejsce :  Julia Rokicka  z gr. I B ,,Nutki"

          II miejsce:   Kamila Nowicka z gr. III A ,,Biedronki"

     III miejsce:  Wojtuś Nosowicz z gr. I A ,,Smerfy"

 

wyróżnienia: Gabrysia Jelińska z gr. II B ,,Stokrotki"

                    Jeremi Zawadzki z gr. I A ,,Smerfy"

                      Jakub Chrzanowski z gr. I B ,,Nutki"

 

Pozostali laureaci :

Patrycja Tarkowska   gr I A ,,Smerfy”

Adaś Machczyński     gr I A ,,Smerfy"

Paulina Osikowska      gr I B ,,Nutki”

        Marysia Zych              gr II A ,,Słoneczka”

      Piotruś Strzelczyk       gr II B ,,Stokrotki”

      Szymon Wnuk             gr II B ,,Stokrotki”

        Martynka Osikowska  gr III A ,,Biedronki”

  Patryk Tarkowski       gr III B ,,Motylki”

   Piotruś Górecki           gr III B ,,Motylki”

 

Finał II edycji programu ,,Warszawska energia- od poznania do EKO działania"

 

,,Wesołe minki dla chłopczyka i dziewczynki"

Pani logopeda zaprasza wszystkich Rodziców do czytania Poradnika logopedycznego (znajdującego się w każdej grupie). Można tam znaleźć interesujące porady oraz ciekawe zabawy dla dzieci rozwijające ich mowę. 

Miłej zabawy z Poradnikiem życzy Pani Kasia- logopeda.